Thursday, August 30, 2007

Wudhu: Ragu tentang sahnya.

S : Saya rasa was-was adakah wudhu saya sah kerana saya hanya menyapu kaki saya dengan air dan bukan membasuhnya dan saya rasa saya juga tidak membasuh seluruh muka saya. Tolong bagi jawapan berdasarkan mazhab Shafi'i.

J : Jika anda yakin anda hanya sekadar menyapu kaki anda atau membasuh sebahagian sahaja dari muka ketika berwudhu, maka wudhu anda tidak sah dan solat yang didirikan dengan wudhu berkenaan perlu dilakukan semula ( Qada )

Jika anda tidak yakin tetapi cuma ragu sahaja sama ada anda telah benar-benar membasuh muka dan kaki anda, maka wudhu anda sah. Begitu juga solat yang didirikan dengan wudhu berkenaan.

Sila beri perhatian bahawa jika anda mengenakan air secukupnya kepada anggota wudhu iaitu ianya mengalir di atas anggota berkenaan, anda dikira telah membasuh anggota berkenaa, walaupun tidak setitikpun air menitis dari anggota berkenaan.(Hashiyat al-Bajuri). Untuk membasuh anggota wudhu bukan mesti menggunakan air yang banyak.

Wallahu a'lam.
Terjemahan jawapan oleh Shaikh Hamzah Karamali, Sunnipath.

No comments: